Wat betekent het als je auto toeren blijft maken in zijn vrij

Wat betekent het als je auto toeren blijft maken in zijn vrij

Waarom blijft je motor hoog in toeren in zijn vrij

Een auto die in zijn vrij onverwacht hoog in toeren blijft draaien, zorgt direct voor onrust. Het voelt onlogisch: je geeft geen gas, maar de motor houdt duidelijk toerental vast of schiet zelfs af en toe omhoog. Dit gedrag kan verschillende oorzaken hebben, van onschuldige vervuiling tot een serieus elektronisch probleem.

Bij moderne auto’s regelt de motorcomputer het stationaire toerental. Zodra je de koppeling intrapt of de automaat in stand P of N zet, hoort het toerental zich rond een vaste waarde te settelen. Blijft de motor duidelijk hoger draaien dan normaal, dan is er meestal een storing in de aansturing van lucht, brandstof of meting van motorgegevens.

Veelvoorkomende oorzaken van hoog stationair toerental

Vervuilde of defecte stationairregelaar

Veel benzinemotoren gebruiken een stationairregelaar of stationairmotor bij het gasklephuis. Deze klep bepaalt hoeveel lucht er langs de gesloten gasklep mag stromen om de motor draaiend te houden. Door vervuiling, olie- en roetafzetting kan de klep vast gaan zitten of traag reageren. Het gevolg is dat de motor meer lucht krijgt dan nodig, waardoor het toerental in zijn vrij hoger blijft hangen.

Valse lucht in het inlaattraject

Wanneer er ergens valse lucht wordt aangezogen, bijvoorbeeld via een gescheurd vacuümslangetje of een lekkende pakkingen, raakt de lucht-brandstofverhouding verstoord. De motorcomputer probeert dit te corrigeren door extra brandstof in te spuiten, wat kan leiden tot schommelend of verhoogd stationair toerental. Dit zie je vaak terug in onrustig draaien en soms een licht jankend geluid.

Problemen met gasklep of gaspedaalsensor

Bij moderne, elektronische gaskleppen wordt de stand van het gaspedaal via een sensor aan de motorcomputer doorgegeven. Een vervuilde gasklep of een sensor die afwijkt, kan ervoor zorgen dat de computer denkt dat je nog gas geeft, terwijl het pedaal los is. De gasklep blijft dan iets verder openstaan dan gewenst, met een hoog toerental in zijn vrij als resultaat.

Defecte sensoren voor motortemperatuur of luchtmassa

De motorcomputer stemt het stationaire toerental af op de gegevens van onder andere de koelvloeistoftemperatuursensor en de luchtmassameter. Denkt de computer dat de motor nog koud is, dan houdt hij het toerental hoger om de motor “op te warmen”. Een defecte sensor kan dus een constant verhoogd stationair toerental veroorzaken, ook als de motor al lang op temperatuur is.

Wanneer moet je meteen naar de garage

Signalen dat het serieus is

Blijft het toerental alleen kort na een koude start wat hoger, dan is dat normaal gedrag. Wordt je auto echter warm en blijft hij in zijn vrij structureel veel hoger draaien dan je gewend bent, dan is onderzoek verstandig. Zeker als het toerental op en neer schommelt, de motor soms bijna uitvalt bij een stoplicht of als er een storingslampje op het dashboard brandt, is het raadzaam niet te lang door te rijden.

Een monteur kan via diagnoseapparatuur foutcodes uitlezen en sensorgegevens controleren. Vaak is het probleem terug te voeren op vervuiling van de gasklep of stationairregelaar, een lekkende vacuümslang of een defecte sensor. Tijdig ingrijpen voorkomt onnodige slijtage, hoger brandstofverbruik en mogelijk schade aan katalysator of motor.

Merk je dus dat je auto in zijn vrij opvallend veel toeren blijft maken, dan is dat een signaal dat er iets niet klopt in de regeling van je motor. Laat het controleren, zodat je weer met een rustig draaiende motor en een gerust gevoel de weg op kunt.