Wat is hydrolock in een auto
Hydrolock is een ernstige storing in de motor waarbij er vloeistof in de cilinders terechtkomt. Omdat vloeistof niet samen te persen is, kan de zuiger zijn slag niet maken. De motor blokkeert letterlijk, met als gevolg kromme drijfstangen, beschadigde zuigers of zelfs een compleet kapotte motor. Dit probleem komt vooral voor bij auto’s die door diepe plassen of overstromingen rijden, maar ook bij motoren met bepaalde defecten.
Hoe ontstaat hydrolock
Waterinlaat via de luchtinlaat
De meest voorkomende oorzaak is water dat via de luchtinlaat de motor wordt ingezogen. Bij veel moderne auto’s zit de luchtinlaat laag in de bumper of wielkast. Rijd je te snel door een diepe plas, dan kan de motor grote hoeveelheden water aanzuigen in plaats van lucht. Dit water komt vervolgens in de verbrandingsruimte terecht, waar het de zuigerstang blokkeert.
Brandstof en koelvloeistof in de cilinder
Hydrolock kan ook ontstaan door andere vloeistoffen dan water. Een lekkende koppakking kan ervoor zorgen dat koelvloeistof in een cilinder loopt. In zeldzame gevallen kan een storing in het inspuitsysteem zoveel brandstof inspuiten dat er een vloeistofkolom ontstaat die de zuiger niet meer kan comprimeren. In beide gevallen wordt de mechanische belasting in de motor enorm hoog.
Signalen dat je te maken kunt hebben met hydrolock
Motor slaat abrupt af
Een belangrijk signaal is een motor die plotseling uitvalt tijdens het rijden, vooral direct na het doorrijden van diep water. Ook kun je merken dat de motor ineens heel onregelmatig loopt, trilt of met veel moeite stationair blijft draaien.
Startmotor kan de motor niet rondkrijgen
Wanneer je na een waterdoorgang probeert te starten en de startmotor de krukas niet of nauwelijks rond krijgt, is dat een alarmsignaal. Blijf in dat geval niet doorstarten. Hoe langer je probeert, hoe groter de kans op kromme drijfstangen en afgebroken zuigerveren.
Wat je wel en niet moet doen bij een vermoeden van hydrolock
Nooit blijven doorstarten
Blijven starten is het slechtste wat je kunt doen. De startmotor probeert de cilinder tegen de vloeistofdruk in te bewegen, waardoor interne motordelen buigen of breken. Zet het contact uit en koppel de accu los als de motor al zwaar heeft gelopen.
Auto niet verder rijden maar laten onderzoeken
Laat de auto bij voorkeur wegslepen naar een garage. Een monteur kan de bougies of gloeibougies verwijderen en controleren of er water of vloeistof uit de cilinders komt bij het handmatig ronddraaien van de motor. Zo kan vaak worden bepaald of er nog te redden valt of dat een revisie of vervangingsmotor noodzakelijk is.
Hoe voorkom je hydrolock schade
Voorzichtig door diepe plassen rijden
Vermijd zoveel mogelijk water dat hoger staat dan de onderkant van de bumper. Moet je er toch doorheen, rijd dan stapvoets en houd het toerental laag. Golven die je zelf veroorzaakt kunnen extra water in de luchtinlaat duwen.
Regelmatig onderhoud en controles
Een gezonde motor met goed werkende pakkingen, koelsysteem en brandstofsysteem loopt minder risico op hydrolock door interne lekkages. Laat bij onverklaarbaar koelvloeistof- of brandstofverlies altijd controleren of er geen lekkage richting de cilinders optreedt. Vroeg ingrijpen kan dure motorschade voorkomen.