Wat is ESP?
ESP staat voor Electronic Stability Program. In sommige auto's wordt dit systeem ook aangeduid met ESC, wat staat voor Electronic Stability Control. Het is een veiligheidssysteem dat helpt voorkomen dat een auto uitglijdt of slipt in bochten of bij plotselinge stuurbewegingen. ESP is ontworpen om de stabiliteit van de auto te behouden, vooral onder moeilijke rijomstandigheden zoals nat wegdek of plotselinge obstakels.
Hoe werkt ESP precies?
Het ESP-systeem maakt gebruik van verschillende sensoren in de auto. Deze meten continu factoren als de stuurhoek, het toerental van de wielen, de zijdelingse versnelling en de draaiing van de auto rond zijn verticale as. Op basis van deze gegevens bepaalt het systeem of de auto zich nog in de gewenste rijrichting beweegt.
Wanneer de ESP-software een afwijking detecteert die zou kunnen leiden tot slippen of over- of onderstuur, grijpt het systeem automatisch in. Dit doet het door gericht één of meerdere wielen af te remmen en indien nodig ook het motortoerental te verlagen. Hierdoor krijgt de bestuurder als het ware hulp om de controle over de auto te behouden.
Wat is het verschil tussen ESP en ABS?
Hoewel ESP en ABS (Antiblokkeersysteem) vaak samen in auto's aanwezig zijn, hebben ze verschillende functies. Waar ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij hard remmen, richt ESP zich op het behouden van de rijrichting en stabiliteit van de auto. Beide systemen werken echter samen om de veiligheid te vergroten, vooral in noodsituaties.
Is ESP verplicht in auto's?
Vanaf 1 november 2014 is ESP verplicht op alle nieuwe auto's die in de Europese Unie op de markt komen. Deze verplichting geldt voor zowel personenauto’s als lichte bedrijfsvoertuigen. Het systeem heeft namelijk bewezen effectief te zijn in het verminderen van het aantal ongelukken, vooral op gladde of natte wegen.
Kan je ESP uitschakelen?
In veel auto’s is het technisch mogelijk om ESP tijdelijk uit te schakelen, bijvoorbeeld via een knop op het dashboard. Dit kan handig zijn in specifieke situaties, zoals wanneer je vastzit in de sneeuw of in het zand. Toch is het sterk af te raden om ESP standaard uit te schakelen, omdat het systeem bijdraagt aan de rijveiligheid. In sommige auto’s wordt ESP automatisch weer geactiveerd bij het starten van de motor of nadat een bepaalde snelheid is bereikt.
Wat merk je als ESP ingrijpt?
Wanneer het systeem ingrijpt, kan je lichte trillingen of correcties in het stuur voelen. Soms hoor je ook een tikkend geluid dat afkomstig is van de remmen. Daarnaast kan er een waarschuwingslampje op het dashboard knipperen om aan te geven dat ESP actief is. Dit alles gebeurt meestal binnen een fractie van een seconde en is bedoeld om je te helpen de controle over het voertuig te behouden.