Wat betekent het echt als een auto ‘distributieketting’ heeft

Wat betekent het echt als een auto ‘distributieketting’ heeft

Wat is een distributieketting precies

De distributieketting is een metalen ketting die de krukas en de nokkenas met elkaar verbindt. Deze onderdelen moeten perfect gelijk lopen zodat de kleppen op het juiste moment openen en sluiten. De ketting loopt inwendig in het motorblok en draait continu mee zodra de motor loopt.

In tegenstelling tot een distributieriem, die van rubber is gemaakt, bestaat een distributieketting uit metalen schakels. Daardoor is hij sterker en minder gevoelig voor ouderdomsscheuren. Toch betekent dit niet dat een ketting onderhoudsvrij is of nooit vervangen hoeft te worden.

Voordelen en nadelen van een distributieketting

Waarom fabrikanten voor een ketting kiezen

Veel moderne motoren gebruiken een distributieketting omdat die theoretisch de hele levensduur van de auto mee kan gaan. Dit is aantrekkelijk voor zowel fabrikant als koper. Er zijn geen voorgeschreven vervangingsintervallen zoals bij een distributieriem en in de verkoopbrochure klinkt het als een onderhoudsarme oplossing.

Daarnaast kan een ketting compacter opgebouwd worden, wat fabrikanten meer vrijheid geeft bij het ontwerpen van motoren. Bij turbo- of direct ingespoten motoren wordt daarom vaak voor een ketting gekozen.

De keerzijde van een ketting

Een distributieketting is zwaarder en kan voor iets meer geluid zorgen dan een riem. Bovendien draait hij in motorolie en is daardoor sterk afhankelijk van de kwaliteit en het niveau van de olie. Slechte of oude olie versnelt slijtage van de ketting en de bijbehorende geleiders en spanners.

Ook zijn reparaties doorgaans duurder. Omdat de ketting inwendig ligt, moeten vaak veel onderdelen worden gedemonteerd om erbij te kunnen. Waar een riemwissel soms gepland onderhoud is, komt kettingreparatie meestal onverwacht en met hogere kosten.

Hoe merk je dat een distributieketting slijt

Typische symptomen bij een versleten ketting

Een uitgerekte of versleten distributieketting kondigt zich vaak aan met duidelijke signalen. Een bekend symptoom is ratelend geluid bij koude start, vooral de eerste seconden na het starten. De hydraulische kettingspanner heeft dan even tijd nodig om druk op te bouwen.

Naast geluid kunnen er storingslampjes oplichten, zoals het motorstoringslampje. De boordcomputer ziet dan dat de nokkenas en krukas niet meer precies in de juiste stand ten opzichte van elkaar staan. Ook een onregelmatig stationair toerental, verlies van trekkracht of een verhoogd brandstofverbruik kunnen wijzen op kettingproblemen.

Waarom snel handelen belangrijk is

Als een distributieketting te ver is uitgerekt of als een geleider breekt, kan de ketting overslaan of zelfs breken. Dan lopen de zuigers en kleppen niet meer synchroon, met vaak zware motorschade tot gevolg. In veel gevallen is revisie of vervanging van de motor dan de enige oplossing.

Daarom is het verstandig om ratelende geluiden of foutcodes niet te negeren. Hoe eerder de ketting en de bijbehorende onderdelen worden gecontroleerd, hoe groter de kans dat je grote schade voorkomt.

Onderhoudstips voor auto’s met distributieketting

De belangrijkste bescherming voor een distributieketting is schone motorolie van de juiste specificatie. Houd je aan de voorgeschreven olie-intervallen, of ververs de olie vaker als je veel korte ritten rijdt. Controleer regelmatig het oliepeil en vul zo nodig bij.

Laat bij twijfel een specialist luisteren naar de motor, zeker als je een tweedehands auto met distributieketting overweegt. Een korte inspectie of diagnose kan toekomstige verrassingen en hoge kosten voorkomen en helpt je realistisch naar de staat van de motor te kijken.