Wat doet een distributieriem precies?
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor van een auto. Hij zorgt ervoor dat de krukas en de nokkenas perfect op elkaar zijn afgestemd. Deze synchronisatie is nodig om ervoor te zorgen dat de kleppen op het juiste moment openen en sluiten, in combinatie met de beweging van de zuigers. Zonder distributieriem of bij een defect loopt de motor schade op, vaak met kostbaar gevolg.
Wanneer moet je een distributieriem vervangen?
De vervangingstermijn van een distributieriem is afhankelijk van het automerk en het model, maar ligt meestal tussen de 60.000 en 180.000 kilometer of elke 5 tot 10 jaar. De exacte interval is terug te vinden in het onderhoudsboekje van de auto. Omdat een gebroken riem ernstige motorschade kan veroorzaken, is op tijd vervangen cruciaal.
Wat gebeurt er als je de distributieriem niet vervangt?
Wanneer een distributieriem breekt, stoppen de nokkenas en krukas direct met samenwerken. Hierdoor kunnen de kleppen in aanraking komen met de zuigers, wat ernstige schade tot gevolg heeft. In veel gevallen moet de motor dan volledig gereviseerd of zelfs vervangen worden. Dit brengt hoge kosten met zich mee die voorkomen hadden kunnen worden door op tijd onderhoud te plegen.
Hoe herken je slijtage aan de distributieriem?
Slijtage aan een distributieriem is van buitenaf moeilijk te zien, omdat de riem vaak achter een beschermkap zit. Er zijn echter signalen die kunnen duiden op problemen, zoals een rammelend geluid uit de motor, problemen met starten of een onregelmatig lopende motor. Bij twijfel is het altijd verstandig om een specialist naar de riem te laten kijken.
Wat kost het vervangen van een distributieriem?
De kosten voor het vervangen van een distributieriem liggen meestal tussen de 300 en 900 euro. Dit is afhankelijk van het type auto, het benodigde werkuren en of er ook andere onderdelen zoals de waterpomp vervangen moeten worden. Veel garages adviseren om de waterpomp tegelijk met de distributieriem te vervangen, omdat beide onderdelen vaak in dezelfde ruimte zitten en gelijktijdig oud worden.
Distributieriem of distributieketting?
Niet alle auto's hebben een distributieriem. Sommige modellen zijn uitgerust met een distributieketting. Deze ketting gaat over het algemeen langer mee dan een riem en is bedoeld om de levensduur van de motor mee te gaan. Toch zijn ook deze kettingen niet geheel onderhoudsvrij en kunnen ze na verloop van tijd uitrekken of verslijten.
Hoe weet je of jouw auto een riem of een ketting heeft?
Deze informatie is te vinden in het instructieboekje van de auto of door contact op te nemen met de dealer of producent. Ook op forums en websites van merken is vaak per model en bouwjaar te vinden welk type distributie jouw auto heeft.