Waarom ruikt mijn auto naar verbrand rubber en is dat gevaarlijk?

Waarom ruikt mijn auto naar verbrand rubber en is dat gevaarlijk?

Wat betekent een verbrande rubbergeur in je auto?

Een auto die naar verbrand rubber ruikt, is bijna nooit een goed teken. De geur ontstaat meestal doordat onderdelen onder de motorkap of rond de wielen te heet worden of met elkaar aanlopen. Het is belangrijk om snel uit te zoeken waar de lucht vandaan komt, omdat doorrijden in sommige gevallen tot serieuze schade kan leiden.

De geur kan kortstondig optreden na intensief rijden, maar ook blijvend aanwezig zijn. Let daarom altijd op wanneer de geur precies verschijnt: alleen tijdens het rijden, bij het remmen, tijdens fileverkeer of juist vlak na het parkeren. Dat helpt bij het achterhalen van de oorzaak.

Veelvoorkomende oorzaken van een verbrande rubberlucht

Slippende of versleten koppeling

Bij handgeschakelde auto’s kan een verbrande rubbergeur wijzen op een slippende koppeling. Dit merk je vaak bij het optrekken op een helling, tijdens file rijden of wanneer je veel met half ingetrapte koppeling rijdt. De frictiematerialen in de koppeling worden dan extreem heet en verspreiden een scherpe verbrande lucht. Blijft dit terugkomen, dan kan de koppeling versneld slijten en uiteindelijk helemaal doorslippen.

Aanlopende of vastzittende remmen

Ruik je de lucht vooral na een lange afdaling of na stevig remmen, dan kunnen oververhitte remmen de boosdoener zijn. Soms blijft een remblok licht tegen de remschijf aanlopen, bijvoorbeeld door vastzittende remklauwen of geleidepennen. Dit zorgt voor hitte, slijtage en een duidelijke rubber- of verbrandingslucht bij een wiel. Je kunt dit soms voelen doordat een velg veel heter is dan de andere.

Loshangende of slecht gemonteerde delen

Een hitteschild, kunststof kap of rubberen slang kan los zijn geraakt en tegen uitlaat of motorblok aan komen. Tijdens het rijden wordt dit materiaal dan langzaam opgewarmd en verbrandt het gedeeltelijk. De geur is vaak continu aanwezig en kan verergeren bij hogere snelheid of belasting van de motor. Een visuele controle onder de motorkap en onder de auto kan dit snel aan het licht brengen.

Problemen met aandrijfriemen

Een slippende multiriem of andere aandrijfriem veroorzaakt niet alleen piepende geluiden, maar soms ook een verbrande rubbergeur. De riem glijdt dan over de poelies in plaats van ze correct aan te drijven. Hierdoor ontstaat veel warmte en extra slijtage aan de riem. Als dit wordt genegeerd, kan de riem breken en vallen bijvoorbeeld dynamo of stuurbekrachtiging uit.

Wanneer moet je direct stoppen met rijden?

Als de geur plotseling heel sterk wordt, je rook ziet of de auto anders gaat rijden, is het verstandig om zo snel mogelijk veilig te stoppen. Zet de motor uit, open de motorkap voorzichtig en laat alles eerst afkoelen. Rijd liever niet verder als je vermoedt dat remmen, koppeling of riemen ernstig zijn aangetast. Laat de auto in dat geval controleren door een garage.

Een lichte en kortdurende lucht na intensief gebruik kan soms onschuldig zijn, maar herhaalt de geur zich regelmatig, dan is het altijd verstandig om de oorzaak te laten onderzoeken. Zo voorkom je grotere schade en blijf je veilig onderweg.