De meeste automobilisten vullen hun banden met gecomprimeerde lucht. Dit is de standaard, het is gratis bij de meeste tankstations, en het werkt prima. Toch duikt steeds vaker de optie op om de banden te vullen met pure stikstof. Wat is het verschil en zijn de voordelen de extra moeite waard?
De basis: waarom geen gewone lucht?
Lucht die wij inademen en in banden pompen, bestaat voor ongeveer 78% uit stikstof, 21% uit zuurstof en de rest uit andere gassen en waterdamp. Hoewel stikstof al dominant is, zorgen die andere componenten voor de meeste problemen in een band.
De problemen met gecomprimeerde lucht
Het grootste probleem is de zuurstof (O2). Zuurstof is een kleinere molecule dan stikstof. Hierdoor ontsnapt zuurstof langzaam maar zeker door de rubberstructuur van de band. Dit is de reden dat u regelmatig uw bandenspanning moet controleren en aanpassen. Daarnaast veroorzaakt zuurstof oxidatie. Deze oxidatie tast de interne componenten van de band en de velg aan, wat leidt tot veroudering van het rubber en potentiële corrosie van de velg. Een ander nadeel is de waterdamp in gecomprimeerde lucht. Waterdamp zorgt ervoor dat de bandenspanning gevoeliger is voor temperatuurswisselingen, wat de rijstabiliteit bij wisselende omstandigheden beïnvloedt.
De voordelen van stikstof (N2)
Wanneer een band met pure stikstof (93% tot 99,9% zuiver) wordt gevuld, worden de nadelen van zuurstof en waterdamp vrijwel geëlimineerd. Oorspronkelijk werd deze techniek gebruikt in de racerij en de luchtvaart, waar extreme stabiliteit en veiligheid vereist zijn.
Stabiliteit van de bandenspanning
Stikstofmoleculen zijn groter dan zuurstofmoleculen. Dit betekent dat ze veel minder snel door het rubber ontsnappen. Banden gevuld met stikstof behouden hun spanning drie tot vier keer langer dan banden gevuld met normale lucht. Dit is niet alleen handig voor de bestuurder, omdat hij minder vaak hoeft te pompen, maar het verbetert ook het brandstofverbruik en vermindert de slijtage doordat de band constant de optimale vorm behoudt.
Minder oxidatie en veroudering
Door de afwezigheid van zuurstof en waterdamp, vindt er nauwelijks interne oxidatie plaats. Dit verlengt de levensduur van het rubber van de band en voorkomt roestvorming of corrosie aan de binnenkant van de velg. Voor klassieke auto’s of auto’s die lang stilstaan, kan dit een significant voordeel zijn.
Is stikstof het extra geld waard?
Het vullen van banden met stikstof is meestal een betaalde service. Of de investering de moeite waard is, hangt af van uw rijgedrag en voertuig. Voor de gemiddelde dagelijkse bestuurder die regelmatig zijn bandenspanning controleert, zijn de voordelen misschien beperkt. Echter, voor bestuurders van prestatievoertuigen, mensen die lange tijd met hoge snelheid rijden, of eigenaren van dure wielen en banden, biedt stikstof een meetbare verbetering in stabiliteit, levensduur van de band en bescherming tegen interne schade.
Het is belangrijk om te onthouden dat u, zodra stikstof in de band zit, deze nog steeds kunt bijvullen met gewone lucht mocht dit nodig zijn in een noodsituatie. Dit verdunt de stikstofconcentratie wel, maar is beter dan rijden met een te lage spanning. Als u weer bij een bandenspecialist komt, kunt u de banden opnieuw laten purgeren en vullen met pure stikstof.