Wat doet een distributieketting precies?
De distributieketting is een metalen ketting die de krukas en de nokkenas(sen) met elkaar verbindt. Hierdoor lopen de bewegingen van de zuigers en de kleppen exact gelijk. Als deze timing niet klopt, kan de motor slecht lopen of zelfs zware schade oplopen. De distributieketting draait dus continu mee zodra de motor loopt en is cruciaal voor een juiste verbranding.
In tegenstelling tot een distributieriem, die van rubber is, is een ketting van metaal. In theorie gaat een distributieketting de hele levensduur van de motor mee, maar in de praktijk zien we dat slijtage, slecht onderhoud of constructiefouten ervoor kunnen zorgen dat een ketting toch eerder aandacht nodig heeft.
Voordelen en nadelen van een distributieketting
Waarom kiezen fabrikanten voor een ketting?
Een distributieketting heeft als voordeel dat hij sterker is en minder snel slijt dan een riem. De ketting loopt in motorolie, waardoor hij continu gesmeerd wordt. Dat maakt hem minder gevoelig voor ouderdomsverschijnselen zoals uitdroging en scheurtjes. Voor veel automobilisten is het idee prettig dat er geen vaste vervangingsinterval is, zoals bij een distributieriem vaak wel het geval is.
Daarnaast is een ketting meestal beter bestand tegen hoge belastingen, bijvoorbeeld bij turbomotoren of auto’s die veel op snelheid worden gereden. Ook bij zware auto’s of auto’s die veel aanhangwagens trekken, kan een ketting een meer duurzame keuze zijn.
De keerzijde van een distributieketting
Het grootste nadeel is dat problemen met een distributieketting vaak duur zijn om te verhelpen. De ketting zit diep in het motorblok, waardoor veel onderdelen moeten worden gedemonteerd. Ook zijn er meerdere geleiders, spanners en tandwielen betrokken. Als één onderdeel daarvan verslijt, kan de hele set vervangen moeten worden.
Verder is een distributieketting gevoeliger voor slecht of te laat verversen van motorolie. Vervuilde of te dunne olie kan de ketting, de spanners en de geleiders sneller laten slijten. Fabrikanten die lange oliewisselintervallen adviseren, combineren dat soms met een ketting, wat bij sommige motoren tot bekende probleemgevallen heeft geleid.
Signalen dat je distributieketting aandacht nodig heeft
Geluiden en startproblemen
Een van de meest gehoorde klachten bij een versleten distributieketting is een ratelend geluid bij koude start. Vooral de eerste seconden na het starten kan een metaalachtig getik uit de motorruimte te horen zijn. Dit kan erop wijzen dat de hydraulische kettingspanner zijn werk niet goed meer doet of dat de ketting is uitgerekt.
Andere signalen zijn een onregelmatig of schokkerig motortoerental, slechter starten of een motorstoringslampje dat gaat branden. De motorcomputer kan afwijkingen in de timing detecteren en een foutcode opslaan. Laat in dat geval altijd een diagnose stellen voordat je verder rijdt.
Onderhoudstips om problemen te voorkomen
Het belangrijkste wat je zelf kunt doen, is consequent olie verversen volgens voorschrift van de fabrikant, of iets vaker als je veel korte ritten rijdt. Korte ritten zorgen ervoor dat de olie minder goed op bedrijfstemperatuur komt, waardoor vervuiling toeneemt. Kies altijd een motorolie met de juiste specificaties voor jouw auto, zodat de kettingspanner en andere onderdelen optimaal werken.
Hoor je nieuwe, onbekende geluiden uit de motorruimte of merk je dat de auto anders rijdt dan normaal, wacht dan niet te lang met een bezoek aan de garage. Hoe eerder een beginnend kettingprobleem wordt ontdekt, hoe kleiner de kans op ernstige motorschade en hoge kosten.